torsdag 30. oktober 2008

Ja, da er det vinter... -og Bayla elsker vinter!


I går og i dag skulle jeg gjerne ha filma Bayla. Jeg har vært lite hjemme, så når jeg har tatt ho ut for å trene, har ho nesten svevd over bakken. Det har desverre vært så mørkt der vi har trent, så det var umulig å filme. Planen var å trene delmomenter for klasse to og ruta denne uka. Vi har nå jobbet med fremad hopp over hinder, tilbake hopp, stå under innkalling, utgangsstilling fra stå, og ruta. Tilbake hopp over hinder går som en lek, fordi ve har en veldig sterk utgangsstilling, så nå er det bare å øke kriteriene ved å sette hunden, eller meg, skrått i forhold til hinderet. Fremad hopp til musematte går fint. Har nesten stimuluskontroll på hopp-kommandoen, men hun tester fortsatt litt. Har også arbeidet med stimuluskontroll på sitt fra stå på musematte, og det er sånn ca. i boks nå. -Venter meg noe mer testing ved sitt før kommando, med denne ivrige hunden... Har ikke jobbet med å fjerne musematta for fremad hopp enda, så det blir prosjektet i morra. Stå under innkalling har vi øvd litt på i hele sommer, og jeg er veldig fornøyd med bråstoppen. Nå må jeg bare la Bayla prøve seg fram litt, og lære henne at det går an å stoppe både etter få galloppsteg, og nær meg. Fordelen er at futten ikke går ut av ho selv om jeg må avbryte for at hun ikke stopper. Fikk medhjelper til å hjelpe meg sist helg med å trene bråstart fra ståposisjon, fordi Bayla var veldig flink til å bli stående. Medhjelperen holdt henne slik at jeg ikke kommanderte henne i stå. I dag kunne jeg gi ståkommando, og hun bråstartet fra stå. KLikket for bråstarten tre ganger, og så var momentet gallopp til utgangsstilling fra stå også i boks. Så var det ruta. Har trent ruta med musematte innimellom i hele sommer. Først nå funket targetoverføringen. Jippi! Jeg ser at ho tenker seg fram til midten! Må fortsatt legge matta inn innimellom, og jobbe videre med dette, men stimuluskontroll på ligg fra stå på musematta er ganske god nå. Morro å trene nye ting!

Ingen kommentarer: