fredag 23. januar 2009

Trening på hundeklubben

På onsdag møtte jeg opp på hundeklubben igjen! Trente sammen med Lisbeth og shafer-hannen Kahn. Kahn har fått opprykk til klasse tre, så fint å lære av noen som har kommet litt lenger enn oss. Vi trente ikke så mange ulike ting i dag, men viste Lisbeth det Bayla har lært av apportering til nå, og trente fremadsending til kjegla. La musematte ved kjegla to ganger, og sendte henne så uten musematte 5-6 ganger. Bayla går til rette punktet hver gang, men noen ganger svinger hun bakparten "feil vei" i forhold til kjegla, slik at hun velter den. Da bare avbryter jeg (belønner ikke), og lar henne forsøke på nytt. Jeg har valgt å lære Bayla å stå rett til venstre for kjegla, med labbene i bakkant av kjegla. (Slik kolliderer hun ikke med kjegla på veg tilbake til meg, eller ved dirigering til rute.) Når hun springer ut, blir det nesten den samme bevegelsen, som når hun tar "svenske"-innkomst til utgangsstilling, bare at hun blir stående. Tror det at jeg bare belønner en konkret posisjon, gjør det lettere for å lære øvelsen skikkelig. (Vanskeligere hvis mange posisjoner er rett...)
Vi testet også om Bayla diskriminerer godt mellom stå og ligg under marsj. Vi fant ut at hun forstår forsjkellen på ordene når jeg sier ligg på den måten jeg pleier, og ikke lyst og rart... Bevegelsene er raske og fine. Vi bare trenger å øve litt mer stimuluskontroll... -dette går i grunn igjen i all treningen vår: Raske bevegelser, og behov for mer trening på stimuluskontroll...

Ingen kommentarer: