lørdag 21. august 2010

Forts. oppsummering av sommerens hunde-aktiviteter

Det var veldig spennende å ha kurs for fuglehundklubben. Sporty folk som vår åpne for å lære hva klikkertrening er, og at det faktisk også er mulig å få "kontroll" på en jakthund uten bruk av positiv straff/tilføre ubehag. Jeg følte vi ble enige om at det finnes flere veier til en "lydig" hund, og at det blir mer gøy å trene hund til mer man vet.
Etter kurset for stående fuglehunder, møtte fire søte valper til valpekurs. Artig å følge dem igjennom hele sommeren! Nå er de plutselig ikke så små lenger, men fortsatt søte, og lærer fort! Det er så utrolig mye man liksom bør få med seg på et valpekurs, og jeg skulle ønske jeg kunne brukt mye mer tid med hver valp/eier. Det viktigste er at eierne har det trivelig på kurs, føler at både de og hunden lærer noe nytt, og at de får lyst til å fortsette med hundetrening. Siste kurskveld planlegger jeg kort intro. til ulike hundesporter/ aktivisering i hverdagen. Hundetrening er så utrolig mye mer enn innkalling, hilse fint og gå fint i bånd! Dette er selvfølgelig viktig å starte med, men det blir mer gøy dersom man fortsetter med en eller flere hundesporter! Et av målene mine er å få så mange som mulig til å oppleve hvor gøy hundetrening er når hunden (og eieren) stadig lærer nye ting!
I sommer har jeg også holdt et spesialkurs i innkalling. Innkallingstrening er noe av det jeg liker best å hjelpe folk med. Det er så lett å få rask fremgang i treningen når man planlegger litt lurt og belønner bra nok. Håper å få mange deltakere på dette kurset etterhvert. Vi har perfekte treningsmuligheter på inngjerdet område!
Denne uka starter jeg opp med grunnferdighetskurs, og gleder meg veldig til å treffe en gjeng som jeg aner er meget engasjerte og motiverte hundetrenere. Utover høsten er det kurs hver onsdag, og jeg håper å utvide etter jul. Et spennende prosjekt, er kurs for retrieverklubben i Porskrunn. Gleder meg veldig til å bli kjent med lydighets-folk i Grenland!
Ronja har trent mest lydighet i sommer. Må bare finne meg i at det ikke går så raskt fremover nå som jeg er mamma. Har slått meg til ro med at jeg må være fornøyd så lenge det går framover med treningen, og jeg får deltatt på minst et par kurs i året. I høst blir det tre helger lydighetskurs for Maria Hagstrøm, og et seminar med Anders Hallgren. I sommer har vi fått sett på en konkurranse, og gleder oss til å observere på flere stevner utover høsten og vinteren.
Mye snakk! Nå skal jeg motivere meg selv med å ta flere bilder og filme trening framover. Så får dere som "gidder" gjerne kommentere! En dårlig planlagt treningsøkt blir lett avslørt på film! Som regel vet jeg om feilene selv, så er i grunn mest interessert i å få spark i baken til hva som bør være neste skritt/kriterie i treningen.

Ingen kommentarer: