søndag 16. november 2008

Rundering på lørdag formiddag

I går inviterte jeg med meg to venninner på runderingstrening. Begge har unge hannhunder, en flatcoated retriever, og en blanding, som oppfører seg som en mellomting mellom fuglehund og harepus. Doffen spretter av gårde i skogen, og selv om han visst nok ikke er retriever i det hele tatt, kaster han seg uti alle sølehøl han ser. Flat`en, er litt mer behersket av seg, men glad i mat og folk. Planen var at disse to nybegynnerne skulle få en tjuvstart på runderingstreningen før treningshelgen i desember, og vi skulle filme oss selv. Filmkameraet virket desverre ikke, så legger bare ved et bilde av Doffen i dag. Vi får filme mer senere, når jeg får kjøpt meg nytt kamera. Sukk, der gikk de kurs-pengene. Blir noen kroner til hundekurs, gitt... Vi fikk imidlertid en veldig bra start på runderingen. Hannhundene hadde aldri forsøkt dette før, og på tre korte økter, sprang begge frivillig mellom figurantene, med ca. 30 m. til midtlinjen, i terreng med litt vegetasjon og potensielt forstyrrende dufter. Doffen hadde meget bra tempo, og Teo hadde fin strak kurs rett forbi fører på midtlinja. Neste gang skal vi øke avstanden enda mer og kanskje skjule figurantene for Doffen, og finne noe som kan fungere enda bedre som forsterker for Teo som manglet litt "sprut" i dag. Teo elsker visst nok å lete etter personer som han gjemt seg. Vi tenkte på å trekke figurantene ut på nesten 50 m. usynlig med en gang, men jeg tror det er lurt å øke belønningskvaliteten for å få mer tempo først, slik at han lærer å søke i ei rett linje ut fra fører, og ikke springer og leter slik han gjør når familien leker med han.

Bayla fikk også to økter med ca. ti slag per økt i dag. Terrenget var slik at det ble vanskelig med 50 m., men når vi finner et mer egnet sted, vil nok ikke 50 m. være noe problem for henne. Hun hadde et sinnsykt tempo i dag. -slik at jeg var nervøs for bena hennes da hun sprang. Tidligere har hun måttet berøre håndflaten min for å få fortsette ut på den andre siden, men nå har jeg bestemt meg for at hun skal springe rett forbi. Dette fungerte perfekt, og hun stopper ved meg når jeg står med fronten mot henne når hun kommer til midtlinja. Neste gang trekker vi figurantene lenger inn i skogen slik at hun må bruke nesa! Gleder oss masse!

Ingen kommentarer: