onsdag 19. november 2008

Trening seint på kveld...

Møtte Mona og leonberger-valpen for å trene litt i går. Vi møttes kl. åtte, og da vi så på klokka første gang var den nesten halv elleve!!! Vi hadde ikke merket at tiden hadde gått så fort... -sånn er det når man har det artig! Mona var strålende fornøyd med at valpen etter bare en ukes trening, kommer på innkalling hver gang, selv med en del forstyrrelser. Morro! Vi gjorde treningen enda litt vanskeligere i dag. Vi lærte han å komme til Mona og berøre hånda hennes før han fikk "værsågod" og lov til å undersøke andre interessante ting. I går var det godbitskål, som var forstyrrelsen. Senere kan vi gjøre det enda vanskeligere. -jeg har jo også to interessante tisper i bilen...

Bayla fikk ei økt med repetisjon av ligg under marsj, og jeg så at hun virkelig konsentrerte seg for ikke å smelle ned i ligg før kommando. Kommet godt i gang med stimuluskontroll, med andre ord. Så viste Bayla og jeg Mona hvordan vi kan få et system i treningen av frivillige grunnferdigheter. Kort sagt var det vi trente på da, at hunden skal fortsette å tilby den første adferden som får klikk og belønning, og at den må forsøke noe nytt når eier bestemmer seg for å belønne en annen adferd. Mona forsøkte selv etterpå, og fikk god trening i både timing, belønningsplassering, og ikke minst konsentrasjon. Jeg hadde glemt litt hvor sliten jeg ble i hodet de første øktene med klikkertrening for 3,5 år siden, men husket det litt igjen da Mona tenkte så det syntes lang vei... Håper det er ok at jeg skriver litt, Mona. Dere er jo så utrolig engasjerte og flinke, begge to!

Ingen kommentarer: