tirsdag 4. november 2008

Trening i kulda


Dette er et bilde fra forrige uke, dagen før snøen kom. Bayla frisker opp sin utstillings-stå...
Nå er det jammen kaldt på fingrene når berneren har siklet dem kliss våte! Men hva gjør man ikke for å få belønnet skikkelig... De siste par dagene har Bayla fått mye fysisk trening. Ho får springe løs i skogen flere timer hver uke, og jeg antar at dette bidrar til at ho aldri blir sliten på trening. -ikke engang etter å ha vært på kurs en hel helg... Fokuset de siste dagene har vært apport og ligg fra fri ved foten.

Ligg fra fri ved foten: Vi benyttet metoden beskrevet i "Klikkertrening i teori og praksis", 2005. Bayla har fine raske ligg, og på ei økt, kunne jeg gå nesten rett fram, og fortsatt få raske ligg. Tenker vi trenger en eller to økter til før jeg er fornøyd, og kan gå normalt fri ved fot før kommando.

Apport: Dette er øvelsen vi ofte nedprioriterer fordi jeg har litt "angst" for den. I begynnelsen ble jeg veldig stresset fordi Bayla raskt kom i "kamplek-modus", eller ble veldig pipete og stresset da vi trente hold fast. Nå går det imidlertid mye bedre. Jeg konsentrerer meg skikkelig for å oppføre meg rolig selv, og merker at Bayla stresser mindre da. I tillegg har vi jobbet mye med omvendt lokking men godbit nær nesen hennes. Nå kan hun holde fast i tre til fire sek. i sittende, uten at hun kaster seg bakover etc. Vi er altså over den verste kneika, og kan bare jobbe videre. Jippi! Altså, i kveld får vi jobbe med apport og ligg under bevegelse. Jeg skal reise bort et par dager, så da blir det ingen trening. -Men vi starter opp igjen til helga.

Ingen kommentarer: