onsdag 3. desember 2008

Apporteringstrening


For to uker siden stod apporteringen stille for oss... Bayla grep apporter med stor iver, og godt grep. Hun greide også å holde den noen sek. uten å tygge, men jeg syntes det var vanskelig å strekke tiden uten tygging, og uten at Bayla ble alt for stresset. Da måtte jeg tenke nytt. Hun kunne håndtarget fra før. Jeg lærte henne å dytte nesa i hånda mi samtidig som hun holder ball i munnen, og overførte dette til apportbukken. Så ba jeg medhjelper holde Bayla i halsbåndet, gi henne apporten, og slippe henne bort til meg. Den første økten fikk vi 5 repetisjoner med 0,5 opp til 3 meter bæring av apport uten tygging, og slipp på takk-signal når jeg drar i apporten. Noen dager etter forsøkte vi det samme med ca. 10 meters avstand mellom meg og medhjelper, og det med gallopp, uten tygging! Hurra! Nå begynner det å skje ting her! Vi har foreløpig trent i regnvær, så har ikke filma. Har lånt et kamera nå, så filmer litt neste gang vi trener.

1 kommentar:

Camilla sa...

Så smart! Gleder meg til å se film ;-)