mandag 15. desember 2008

Plan for treningen den neste uka:

Skriver her stikkordsmessig de delmomentene fra hver øvelse som vi trenger å øve mer på nå:
De fleste delmomentene har vi trent en del før, men litt for lite den siste måneden, så usikker på hvordan status er på hvet delmoment nå.

Innkalling med stå:
Veksle mellom å benytte musematte, og å ta den vekk, for å få rask stå fra gallopp på signalet "stå".

Fellesdekk med skjult fører:
Utvide tiden med synlig fører fra to min. til to og et halvt min. i løpet av ei uke. Hjemme, utenfor butikken, og med andre hunder i nærheten. Begynne vår andre økt på kort avstand med skjult fører, og øke til ca. o,5 min. med skjult fører på kort avstand i løpet av uka.

Hopp over hinder:
Veksle mellom å benytte musematte, og ta den vekk, for å få sitt på riktig avstand til hinderet uten musematte.

Fri ved foten:
Belønne sakte marsj etter få steg for riktig posisjon. Dette var det elementet ved fri ved foten som kostet oss et halvt poeng. Det var fordi jeg glemte å skru ned tempoet nok, men jeg er ikke helt sikker på at jeg har øvd det inn sakte nok. Får tar en test på om Bayla går i riktig posisjon også ved veldig sakte marsj, uten å senke baken.
Ulike vendinger med fokus på forstyrrelser som mennesker, matpå bakken, og hunder.

Apport:
Gripe apporten fra medhjelper, dra skikkelig til, og etterhvert levere den på handtarget hos meg. Holde fast 5-8 sek. i utg.still.

Ruta:
Veksle mellom å bruke musematte, og ikke, for at Bayla skal orientere seg etter kjeglene,og stille seg midt i. Stimuluskontroll på ligg fra stå inne i ruta. Jeg ønsker å ha god stimuluskontroll her også, slik at jeg bare brukker ligg (betinget forsterker) når hun stiller seg i midten. Så avbryter jeg dersom hun ikke finner midten, og hun får aldri muligheten til å legge seg på feil sted. Ikke nødvendig å gjøre det slik, men tror det blir lettere for meg å holde på kriteriet om korrekt plassering i ruta da.

Tror dette holder for ei uke. Vi skal jo trene rundering hele helga, og så er det julaften. Men vi skal nyte noen ekstra fridager, med trening ute i snøen! Ihaaa!

4 kommentarer:

Kari-Anne Undlien sa...

Så strukturert du er! Dere kommer nok til å nå langt :o)

Linda sa...

Åh så flink du er, ønsker jag kunde vara like flink till å planlegge treningen min, jag tar liksom allt på sparken, har litt å lære där alltså:)
Jag vill gjerne va med på runderingstrening i romjula, trots min desidert dårligst runderingsøkt i søndags. Vet ikke om jag ska skratta eller gråte;) Men vi gir oss ikke Fenris å jag (eller mest jag da). Var nødt till å prøve Lia på runderingen for å føle litt go, ivrig schæferkontakt:)!!
Go Jul till dere!!

Lillian Sundseth sa...

Takk for det! Det at jeg vet noen sjekker siden min innimellom hjelper også til at jeg prøver å være litt strukturert! Så takk for hjelpa, dere! Hm, vi får legge hodene i bløt sammen for å finne noe som vekker "futten" i Fenris også da! Ei lita tispe med løpetid hos hver figurant, kanskje? -som er så liten at figuranten kan løfte ho over hodet etter endt belønning, he, he!

Kari-Anne Undlien sa...

Joda, Lillian, her følger vi med serru. Jeg har lagt deg til på Feeden og får beskjed hver gang du har laget nytt innlegg ;o) Veldig inspirerende å se filmene du legger ut ogaså forresten. Spesielt den du la ved søknad til instr kurset var knallbra!